Vi fortsätter att be för fred i Ukraina

Påve Franciskus

"Jesus lärde oss att man svarar på det meningslösa djävulska våldet med Guds vapen, som är bön och fasta" - det sa påven Franciskus vid onsdagens allmänna audiens igår, den 23 februari, i en stark appell till världens ledare för fred i Ukraina. Han uppmanade alla troende till bön och fasta på Askonsdagen den 2 mars.

Kardinal Arborelius

Med anledning av kriget i Ukraina har kardinalen skrivit en särskild hälsning som ska läsas upp i mässorna på söndag i anslutning till herdabrevet. I hälsningen skriver kardinalen bland annat: "Vi lider med alla dem som drabbas av detta fruktansvärda. Vi måste göra allt vad vi kan för att bistå dem. I Jesu namn, han som är Fredens furste, tar vi bestämt avstånd från allt vad krig, förtryck och våld heter."

Hälsningen i sin helhet kan laddas ner här.

Sveriges kristna råd

I måndags hölls en ekumenisk bönegudstjänst för fred i S:t Eriks katolska domkyrka. Bland de böner som bads fanns också bönen från Sveriges kristna råd som formulerades i förra veckan för fred i och omkring Ukraina.

Den 24 februari gjorde presidiet för Sveriges kristna råd ett uttalande där de uttrycker bestörtning över Rysslands angrepp på Ukraina och delar världssamhällets fördömande av invasionen. SKR uppmuntrar alla församlingar att på Askonsdagen fasta och be för situationen i Ukraina.

De europeiska biskopskonferenserna (CCEE)

De europeiska biskoparna ber för krigets offer och deras familjer och ansluter sig till påve Franciskus uppmaning om bön och fasta för fred: "Må Fredens drottning bevara världen från krigets galenskap".

I en ny appell idag fördömer CCEE händelserna i Ukraina och vädjar till världssamfundet om att göra allt för att få stopp på kriget. Läs hela appellen från CCEE här.