Livets söndag - 11 december

Den tredje söndagen i advent, som i år infaller den 11 december, firar stiftet Livets söndag och uppmärksammar den katolska övertygelsen om människolivets okränkbarhet.

I mässorna läses kardinalens herdabrev, i stället för predikan:

Kollekten från Livets söndag går till Livets fond, som sedan 2002 har delat ut 4,5 miljoner kr till viktiga insatser för de allra svagaste, både i Sverige och i utlandet.

Inför Livets söndag medverkar Respekt och kardinal Arborelius i en debattartikel tidningen Dagen med titeln "Abort och dödshjälp sänder budskapet att vissa liv inte är värda att försvara". Debattartikeln kan läsas här.

Livets söndag i S:t Lars katolska församling

I vår katolska församling i Uppsala uppmärksammas Livets söndag lite extra i år. Efter högmässan, kl. 12:15, bjuds nämligen på en presentation av Respekt samt ett föredrag av Mikaela Luthman om palliativ vård och dödshjälp. Mer information finns här.