Laudato Si'-veckan 22-29 maj

Söndagen den 22 maj inleds Laudato Si'-veckan, då katolska kyrkan världen över uppmärksammar behovet av ständig reflektion kring vårt gemensamma ansvar för skapelsen.

För att lyfta fram det har biskopsvikarien för evangelisation, tillsammans med Veritas förlag, nyligen skickat ut en försändelse till alla stiftets kyrkoherdar. Försändelsen innehåller påve Franciskus encyklika ”Laudato Si' i en svensk översättning.

Vi hoppas att nyutgåvan, som är ett färskt särtryck ur den av Veritas förlag tidigare utgivna samlingsvolymen "Den katolska socialläran" kan komma till användning i undervisningen i församlingen och hjälpa till att fördjupa det ovärderliga engagemang för vården av Guds skapelse som finns i våra församlingar och missioner.

Texten kan också laddas ner kostnadsfritt som e-bok eller PDF på Veritas förlags hemsida.

Mer information om Laudato Si' på stiftets hemsida finns här