Studiehandledning till socialläran

Vill du fördjupa dig i den katolska socialläran? Nu finns det en särskild studiehandledning till hjälp för den som vill ta sig an kyrkans grunddokument på området.

Studiematerialet är uppdelat i fem fristående delar med varsitt tema:

• Guds generalplan är kärlek
  • Från familj till det internationella samfundet
  • Jorden vårt hem – en ekologi för hela skapelsen
  • Att leva tillsammans
  • Människans arbete

Studiehandledningen är tänkt att användas i församlingar och grupper som vill lära sig mer om katolska kyrkans sociallära. Även vikten av folkbildning är ett återkommande tema inom socialläran och alla katoliker uppmanas att förkovra sig för det gemensamma godas skull .

Materialet har tagits fram av Studieförbundet Bilda i samarbete med Veritas förlag och finns att beställa på Veritas förlags hemsida.

Mer information om hur man anmäler en studiecirkel om den katolska socialläran publiceras inom kort på Studieförbundet Bildas hemsida.