Polska missionen firar 50-årsjubileum i stiftet

I år firar polska katolska missionen i Sverige 50 års-jubileum. Det uppmärksammades söndagen den 4 september med en högtidlig mässa i S:t Jacobs kyrka i Stockholm med kardinal Arborelius och polska missionens präster.

Närvarande var representanter för den polska regeringen, med Polens ambassadör i Sverige Joanna Hoffman, representanter för Johannes Paulus II:s stiftelse, Polska scoutkåren i Sverige och andra polska exilorganisationer. Domprost Marika Markovits från Stockholms domkyrkoförsamling (Svenska kyrkan) deltog också i mässan.

Polska missionen har sedan flera decennier förmånen att fira sina mässor i Svenska kyrkans kyrkorum. I Stockholm firar man sina gudstjänster i S:t Jacobs kyrka som tillhör Stockholms domkyrkoförsamling.