Världsmissionsdagen den 23 oktober

Söndagen den 23 oktober firar katolska kyrkan Världsmissionsdagen, då katoliker och kyrkan över hela världen förnyar sitt engagemang för missionen.

Temat för årets Världsmissionsdag kommer från Apostlagärningarna 1:8: ”Ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig”.

I sitt budskap inför Världsmissionsdagen 2022 reflekterar påve Franciskus kring uppmaningen till varje kristen att vittna om Jesus Kristus som dessa ord förmedlar. Han diskuterar också det eviga och universella evangelisationsuppdraget som vi har fått och den helige Andes nyckelroll när det gäller att vägleda oss i missionsuppdraget.

Påven uppmärksammar också de Påvliga missionssällskapen som har till uppgift att koordinera, organisera och ge näring till kyrkans missionsverksamhet.

”Kära bröder och systrar, jag fortsätter att drömma om en fullkomligt missionerande kyrka och om en ny era av kristen missionär handlingskraft”, skriver påven. ”Må vi i kyrkan alla vara vad vi redan är döpta till: profeter, vittnen, Herrens missionärer!”

Kollekten på Världsmissionsdagen tas upp till förmån för kyrkans missionsarbete i länder och territorier där kyrkan ännu inte är etablerad, eller där dess närvaro är ny.

• Välkommen att ge din kollekt via SWISH 900 4680 eller inbetalning till Bankgirokonto 900-4680
  • Märk inbetalningen ”Mission”.

Tack för din gåva!

Läs gärna mer om de Påvliga missionssällskapen (Missio) på Pontifical Mission Societies och om Missio i Norden på Missio Nordica – The Pontifical Mission Societies in the Nordic Countries