Webbinarium: "Dopet in i Kristus" – med Stockholms katolska stift och Equmeniakyrkan

Dopet förenar kristna över hela världen och över samfundsgränser. Vem som kan ta emot dopet, och vad dopet faktiskt innebär och leder till, är däremot fortfarande en fråga som splittrar mellan samfund och ibland även inom samfund och församlingar.

Equmeniakyrkan och Stockholms katolska stift för därför teologiska samtal om dopets innebörd och konsekvenser.

På ett webbinarium som hålls via zoom torsdagen den 3 juni kl. 14:00-16:00 kommer ett samtalsdokument framtaget av dialoggruppen mellan Stockholms katolska stift och Equmeniakyrkan att presenteras.

Medverkande:

• Kardinal Anders Arborelius, Stockholms katolska stift
  • Lasse Svensson, Kyrkoledare i Equmeniakyrkan
  • Magdalena Dahlborg, Redaktionssekreterare på den katolska tidningen Signum
  • Arne Fritzson, Teologisk sekreterare i Equmeniakyrkan
  • Roland Spjuth, Lärare i systematisk teologi vid Örebro Teologiska högskola
  • Anders Ekenberg, Präst i katolska kyrkan och ordförande i Katolska liturgiska nämnde
  • Nausikaa Haupt, ekumenikhandläggare, Stockholms katolska stift
  • Cristina Grenholm, Kyrkosekreterare, Svenska kyrkan

Anmälan till webbinariet görs här.

Samtalsdokumentet "Dopet in i Kristus" finns för nerladdning här.