Stiftet stödjer drabbade av jordbävningen på Haiti

Jordbävningen på sydvästra Haiti lördagen den 14:e augusti fortsätter att skörda nya offer. Allteftersom räddningsaktioner genomförs hittas nya kroppar på döda och skadade människor. Även djur och natur har drabbats hårt av jordbävningens härjningar. Tyvärr kommer siffrorna på döda och skadade att stiga under kommande dagar och veckor. Det är osäkert om de mest skadade kommer att kunna överleva, eftersom sjukvården i landet är undermålig. Helt klart är att Haiti behöver omvärldens hjälp för att ta sig an utmaningen att omedelbart rädda liv och därefter återuppbygga livet för tusentals familjer.

Dagen efter jordbävningen kontaktade Stockholms katolska stift vår samarbetspartner på Haiti fader Francky Désir och erbjöd en omedelbar katastrofhjälp på 150 000 kronor som första gåva. Under tiden har Caritas Sverige startar en insamling för att hjälpa många fler.

F Francky berättar att även om jordbävningens epicentrum ligger cirka 125 km från huvudstaden Port-au-Prince, flyr många till huvudstaden. De flyr inte enbart från naturkatastrofen utan också från våld och plundringar utförda av ligister och kriminella som utnyttjar den kaotiska situationen. Det första bidraget från vårt stift går till inköp och utdelning av mat, vatten, mediciner och skyddsutrustning till de drabbade och flyende människorna. Situationen har dock något förvärrats eftersom orkanen ”Grace” har börjat härja på Haiti med regn och hårda vindar.

I sitt meddelande till oss skriver f. Francky: Stort tack till er i Sverige för att ni tänker på oss och ber för oss i vår svåra stund. Vi tackar för ert omedelbara stöd och hoppas på att ni kristna i Sverige ska fortsätta hjälpa oss på Haiti också längre fram med återuppbyggnaden”.

I mer än ett decennium har stiftet samarbetat med f. Francky, som numera är generalvikarie för ärkestiftet Port-au-Prince. Också Sankta Maria folkhögskola i Malmö har ett nära samarbete med f. Francky i en mängd projekt. Folkhögskolans elever, lärare och rektor Monika Andersson har engagerat sig mycket för att hjälpa de utsatta på Haiti. I januari 2019 besökte kardinal Arborelius Haiti och träffade då barn och ungdomar som med hjälp av bidrag från Sverige hade fått en ny skola.

Stockholm katolska stifts generalvikarie p. Pascal René Lung O.P. uppmanar alla att stödja kyrkans hjälpverksamhet i ett av världens fattigaste länder: Nu gäller det för oss alla i stiftet att sträcka ut våra händer till de drabbade på Haiti genom våra förböner och genom att generöst bidra till stiftets insamling”.

Stötta insamlingen till Haiti genom att ge en gåva via Swish 900 4789 eller genom Bankgiro 900-4789 till Caritas Sverige.