Sofia Camnerin ny generalsekreterare för Sveriges kristna råd

Styrelsen för Sveriges kristna råd har idag utsett Sofia Camnerin till ny generalsekreterare för Sveriges kristna råd.

Sofia Camnerin är ordinerad i Svenska Missionskyrkan och pastor i Equmeniakyrkan, teologie doktor, författare och är nu biträdande rektor på Enskilda Högskolan Stockholm.

Camnerin har en bred ekumenisk erfarenhet, både nationellt och internationellt. Bland annat är hon sedan 2006 ledamot i Kyrkornas världsråds centralkommitté.

- Jag tror verkligen att enhet är svaret på världens nöd. Kyrkor ska söka enhet för världens skull, för att världen ska tro. Sveriges kristna råd är en viktig plattform för kyrkornas gemensamma arbete. Jag ser mycket fram emot att få tjäna på detta sätt, säger Sofia Camnerin.

Sofia Camnerin efterträder Karin Wiborn som slutade sin tjänst som generalsekreterare vid årsskiftet. Camnerin tillträder tjänsten under senvåren 2021. Fram till dess är Björn Cedersjö tf generalsekreterare.

Ansvariga för rekryteringsprocessen har varit presidiet för Sveriges kristna råd som består av föreståndare Daniel Alm, Pingst - Fria församlingar i samverkan, kardinal Anders Arborelius, Stockholms katolska stift, ärkebiskop Benjamin Atas, Syrisk-ortodoxa kyrkan samt ärkebiskop Antje Jackelén, Svenska kyrkan.