Påve Franciskus uppmanar till ekologisk omvändelse under Laudato Si-veckan

Just nu (16-25 maj) pågår Laudato Si-veckan, då katolska kyrkan uppmärksammar behovet av ekologisk omvändelse.

Den 24 maj 2015 gav påve Franciskus ut encyklikan ”Laudato Si” ("Lovad vare Du”). Det var hans första encyklika och det första påvliga dokument någonsin som ägnades åt miljö- och klimatfrågan. Påvens skrift har bidragit till att föra upp de här frågorna på agendan, inte bara inom katolska kyrkan utan även i många andra kristna samfund.

Laudato Si-veckan har instiftats för att uppmana till ständig reflektion kring vårt gemensamma ansvar för skapelsen. Under veckan anordnar man en rad onlineevenemang, bl a om fossila bränslen och hållbar energiförsörjning, hållbar utveckling och vikten av utbildning. Man hittar evenemangen här och via hashtaggen #laudatosiweek på sociala medier.

Charles Câmara har skrivit en text om årets Laudato Si-vecka som finns för nerladdning här.

Laudato Si i svensk översättning finns i samlingsvolymen "Den katolska socialläran" (Veritas förlag 2019) som finns att köpa här

Katolska Pedagogiska Nämndens studiematerial om Laudato Si finns här.