Böneveckan för kristen enhet 2022

Böneveckan för kristen enhet är världens största ekumeniska manifestation som genomförs samtidigt i cirka 120 länder. Den infaller 18-25 januari varje år.

Materialet 2022 års bönevecka har utarbetats av Kyrkornas råd i Mellanöstern. Temat kommer från Matteusevangeliet 2:1-12:" En stjärna i öster vi kommer för att tillbe Kristus".

Under Böneveckan firas huvudgudstjänsten oftast ekumeniskt tillsammans med lokala församlingar från olika kyrkor och samfund. Gudstjänsten firas normalt söndagen i Böneveckan, det vill säga den 23 januari.

På Sveriges kristna råds hemsida finns mer information om temat. Där finns också nedladdningsbart material för böneveckan i form av bibeltexter och böner, sånger, ekumenisk gudstjänstordning och affisch.