Böneveckan för kristen enhet 18-25 januari

Snart inleds världens största ekumeniska manifestation som varje år genomförs i mer än 120 länder:"Böneveckan för kristen enhet". I år har böneveckan förberetts och utarbetats av klosterkommuniteten Grandchamp i Schweiz.

Det tema som har valts är ”Bli kvar i min kärlek så skall ni bära rik frukt” och det kommer från Johannes 15:1–17. Årets material lyfter fram bilden av vinstocken och grenarna där Kristus är vinstocken och vi är grenarna.

Runt om i Sverige firas vanligen böneveckans huvudgudstjänst på söndagen med representanter för församlingar från olika kyrkor och samfund. I år blir det annorlunda eftersom vi på grund av pandemin inte kan samlas i större grupper. Istället får vi be för kristen enhet enskilt eller i små grupper.

På SKR:s hemsida finns material för Böneveckan för nerladdning.