Nu startar Adventsinsamlingen 2021

Första söndagen i advent startar Caritas Sveriges och Stockholms katolska stifts adventsinsamling 2021. Insamlingen anordnas till stöd för Caritas Burundis arbete för de av konflikter och fattigdom drabbade människorna i Burundi.

Burundi i Östafrika är hårt drabbat av interna konflikter, naturkatastrofer och epidemier. Stora mängder människor befinner sig på flykt, antingen inom landets gränser eller i grannländerna. Uppemot två miljoner människor är i behov av humanitär hjälp. En miljon av dem är barn.

Återkommande översvämningar, jordskred och torrperioder tvingar människor att lämna sina hem. Befolkningen kämpar mot epidemier av kolera, malaria och nu också Covid-19 pandemin. På många håll är undernäring vanligt och många familjer har drabbats av AIDS.

Caritas Burundi har ett unikt nätverk i landets katolska stift, församlingar och kyrkliga gemenskaper. Tack vare det kan man nå ut till de mest avlägsna områden i landet. Tillsammans med andra organisationer stöttar man jordbruksprojekt och bedriver förebyggande arbete mot smittsamma sjukdomar samt hjälper de tusentals människor som fördrivits från sina hem.

Stockholms katolska stift vill genom Caritas Sverige hjälpa Caritas Burundi i deras livsviktiga arbete att ge humanitär hjälp och göra livet bättre för människorna i Burundi.

Hjälp oss att hjälpa dem genom att ge en gåva till Adventsinsamlingen 2021:

• Bankgiro 900-4789
  • Swish 900 4789

Märk din gåva Advent 2021.

Stort tack!