Namninsamling för att lätta på restriktionerna i kyrkor

Både tidskriften Signum och Katolskt Magasin uppmärksammar att kyrkomusikern Alexander Kegel i S:t Lars katolska församling i Uppsala nu har startat en namninsamling för att uppmana regeringen att ändra på reglerna för trossamfund till att bli mer i linje med andra verksamheter.

Målet med insamlingen är att göra klart för regeringen, att de tuffa restriktionerna för religionsutövning varit en stor börda för troende, och att det finns en stark och utbredd vilja att ändra på restriktionerna, så att antalet tillåtna gudstjänstbesökare i stället regleras av lokalens storlek. I de allra flesta kyrkor är det ju möjligt att ha betydligt fler än 8 personer utspridda med behörigt avstånd på ett smittsäkert sätt.

Namninsamlingen finns på www.skrivunder.com och alla är välkomna att bidra med sin underskrift. Hela listan kommer att överlämnas till regeringen inom snar framtid.