Värna skapelsen i vardagen - affischer med tips för hem och församling

Den katolska socialläran är en central och grundläggande del av vår tro. En av byggstenarna i socialläran är påve Franciskus miljöencyklika "Laudato Si" från 2015.

En genomgående tanke i Laudato Si är att jorden är vårt gemensamma hem och alla varelser som finns på jorden bildar tillsammans en enda stor familj. Vår planet behöver vårdas och värnas och här kan vi alla bidra på ganska enkla sätt.

Vi har tagit fram två affischer med konkreta tips om hur vi alla i vår vardag kan värna det som Gud har skapat. Häng gärna upp affischerna i hemmet och i din församling och sprid tipsen! Svårare än så behöver det inte vara att leva läran.

Nyligen publicerade vi också den tredje filmen i serien "Leva läran". I filmen berättar kardinal Arborelius om sin syn på vikten att värna skapelsen genom föredraget "Ekologins spiritualitet".