Inför livets söndag 2020

Varje år, på tredje advent, uppmärksammas Livets söndag i Stockholms katolska stift.

Initiativet till firandet av Livets söndag är taget av kardinal Anders Arborelius. Idén har sedan spridit sig till kyrkor inom andra kristna samfund i Sverige, och allt fler församlingar uppmärksammar dagen. Livets söndag är en dag med fokus på livets värde och helgd; en dag att betona glädjen och tacksamheten över livet.

I mässorna denna söndag läses biskopens herdabrev samt de särskilda förbönerna (förbönerna i spansk respektive arabisk översättning). Herdabrevet finns även på engelska, kroatiska, spanska, franska, polska samt arabiska.

Onsdagen den 9 december publicerade tidningen Dagen en debattartikel av 19 företrädare för kristna församlingar och organisationer om varför vi firar Livets söndag. Artikeln kan läsas här.

Livets fond

Kollekten från Livets söndag går till Livets fond. Livets fond stöder ändamål som främjar respekten för människolivet. Fonden delar varje höst ut bidrag till organisationer, föreningar och privata initiativ som genom sitt arbete hjälper de allra svagaste som ofta inte kan tala för sig själva.

Gåvor till Livets fond kan även ges till Respekt via Swish: 9005034.