Böneveckan för kristen enhet 18-25 januari

Böneveckan för kristen enhet är världens största ekumeniska manifestation som genomförs samtidigt i cirka 120 länder. Den infaller 18-25 januari varje år.

Materialet för Böneveckan för kristen enhet 2020 har utarbetats av en ekumenisk grupp på Malta. Detta präglar utformningen av innehållet som är en uppmaning att visa gästfrihet för människor på flykt utifrån den verklighet som Malta lever i med många båtflyktingar som kommer över Medelhavet. Temat är hämtat från Apostlagärningarna 28:2 då Paulus led skeppsbrott på Malta.

Under Böneveckan firas huvudgudstjänsten oftast ekumeniskt tillsammans med lokala församlingar från olika kyrkor och samfund. Gudstjänsten firas normalt söndagen i Böneveckan, det vill säga den 19 januari, vilket också är Bibelns dag. Sveriges kristna råd översätter och bearbetar det internationella grundmaterialet som har arbetas fram av Kyrkornas världsråd och Vatikanen.

På Sveriges kristna råds hemsida kan man ladda ner allt material för böneveckan 2020. Det finns bland annat teologiskt grundmaterial, gudstjänstmaterial, en sång och en affisch.