Vänskapsvandring för integration 24 augusti

Den 24 augusti genomför kardinal Aborelius en vänskapsvandring i Mariebergsskogen i Karlstad tillsammans med Sören Dalevi, biskop i Svenska kyrkan, Karlstads stift. Vandringen är ett sätt att få människor att mötas och uppmärksamma vikten av integration och möten.

"När människor möts som vänner och gör något tillsammans, även om det är i all anspråkslöshet, bidrar det till att skapa samförstånd över alla gränser", säger kardinalen.

Vänskapsvandringen arrangeras av Caritas Sverige och Svenska kyrkan och är en del av det större projektet "Share the Journey", ett tvåårigt globalt projekt som Caritas Internationalis genomför för lyfta fram migrationsfrågorna i världen. På ett både konkret och symboliskt sätt uppmanas vi att dela den resa som alla flyktingar och migranter företar på vägen mot ett tryggare och bättre liv.

Vänskapsvandringen äger rum lördagen den 24 augusti kl. 14-16 i Mariebergsskogen i Karlstad. Samling sker innanför huvudentrén och vandringen avslutas med en andakt i Acksjöns kapell.

Foto: Svenska kyrkan