Kyrkoledare mötte kultur- och demokratiminister Amanda Lind

Måndagen den 3 juni mötte representanter för Sveriges kristna råd kultur- och demokratiminister Amanda Lind för ett samtal om kyrkans roll i civilsamhället, religionsfrihet och statens bidrag till trossamfunden. Detta är den andra av tre uppvaktningar av ministrar som Sveriges kristna råd genomför innan semestern.

Sveriges kristna råd, SKR, har en regelbunden dialog med riksdags- och regeringsrepresentanter i frågor som är viktiga för kyrkorna. Idag mötte kyrkoledare kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) på Kulturdepartementet utifrån hennes ansvar för relationen med trossamfunden. Kyrkorna representerades av kardinal Anders Arborelius,  Stockholms katolska stift, Daniel Alm, föreståndare, Pingst – Fria församlingar i samverkan, Martin Modéus, biskop, Svenska kyrkan, Karin Wiborn, generalsekreterare, Sveriges kristna råd samt Mikael Stjernberg, press- och kommunikationsansvarig, Sveriges kristna råd.

På dagordningen fanns flera föranmälda frågor. Kardinal Arborelius talade om kyrkorna som samhällsaktör i Sverige och omvärlden. Kardinalen gav flera exempel på aktuella frågor som kyrkorna arbetar med, exempelvis konvertiter, konfessionella friskolor och sexuella övergrepp i kyrkliga miljöer.

Kyrkorna är viktiga för integrationen i Sverige. Jag pekade på att när man kommer till Sverige så är det också en väg in i samhället att vara med i en församling. Religionsförankring är ett sätt att komma in i samhället, säger kardinal Arborelius.

Läs mer om mötet med ministern på SKR:s hemsida.

Delegationen från kyrkorna bestod av (från vänster): Mikael Stjernberg, Karin Wiborn, kardinal Arborelius, Amanda Lind, Daniel Alm och Martin Modéus.