Biskopen i Helsingfors katolska stift avgår

Påve Franciskus har idag beviljat avskedsansökan från biskopen av Helsingfors katolska stift; Teemu Sippo SCI. Biskop Sippo råkade ut för en svår halkolycka i vintras och det är efterverkningarna av den som är orsaken till hans avskedsansökan.

Biskop Sippo är nu biskop emeritus av Helsingfors och processen att hitta en efterträdare kommer att inledas i enlighet med normal praxis inom katolska kyrkan.

Biskopssätet i Finland är nu vakant. Stiftsrådet ska inom åtta dagar utse en stiftsadministrator som leder stiftet tills ny biskop har utsetts.

Den katolska kyrkan i Finland består av åtta församlingar och har omkring 15 500 registrerade medlemmar. Ungefär hälften av katolikerna i Finland har sitt ursprung i andra länder. I Finland finns 30 präster och ungefär 30 ordenssystrar.

10 maj 2019