Kardinal Arborelius om bombdåden mot kyrkor på Sri Lanka

Med stor sorg fick vi börja denna påskdag. Mer än 150 människor har dödats i bombattentat mot katolska kyrkor i Sri Lanka. Det är helt ofattbart att man just på den högtid när vi får fira Jesu seger över dödens och ondskans makter kan begå sådana brott. Vi ber för alla offer och deras anhöriga – men också för att de som gjort sig skyldiga till ett sådana våldsdåd skall omvända sig. Det finns något av utstuderad ondska och hat mot både Gud och människor när man gör något sådant. Samtidigt får vi inte förlora hoppet. Kristus har genom sin uppståndelse på korset segrat en gång för alla. Men denna påsk kommer ändå att fördunklas av det som har hänt. Långfredagen dröjer sig kvar, men vår påsktro får inte rubbas.

Ett angrepp på Guds hus är ett angrepp på all religion. Den saligförklarade kardinalen Aloysius Stepinac sade i en predikan i oktober 1941 när den stora synagogan i Zagreb hade förstörts: ”Ett Guds hus, oavsett vilken religion det tillhör, är en helig plats. Den som angriper en sådan plats får plikta med sitt liv. Ett angrepp på ett Guds hus, till vilken religion det än må höra, utgör ett angrepp på alla religiösa gemenskaper”.

Idag ber vi också speciellt för alla våra lankesiska trosförvanter här i Sverige om Guds tröst och styrka i deras sorg.

+Anders Arborelius ocd

Foto: CNN