Landets kyrkor samlas till förbönsgudstjänst och ljusmanifestation för konvertiter

I nästa vecka samlas svensk kristenhet till gemensam förbönsgudstjänst och ljusmanifestation i centrala Stockholm. Landets kyrkoledare vill genom detta uppmärksamma de systematiska brister som finns i Migrationsverkets bedömning av konvertiter i asylprocessen.

Många lokala församlingar runt om i landet har de senaste åren fått kontakt med asylsökande och nyanlända, ofta med muslimsk bakgrund, som blivit intresserade av kristen tro. Många av dem har konverterat eller uttryckt en vilja att göra det. En stor andel av dem som konverterat har inte betraktats som trovärdiga av Migrationsverket och deras skäl för att få asyl i Sverige har inte godtagits.

Genom en förbönsgudstjänst i Filadelfiakyrkan i Stockholm och en efterföljande ljusmanifestation vill landets kyrkor, genom Sveriges kristna råd, ge möjlighet för alla som vill, att bidra till att frågan blir uppmärksammad. Det handlar om att Migrationsverkets bedömning av konvertiternas trovärdighet ska anpassas efter hur vetenskapen idag ser på konversioner och till att fler konvertiter får sina asylskäl godkända.

Förbönsgudstjänsten hålls i Filadelfiakyrkan i Stockholm (Rörstrandsgatan 5) onsdagen den 16 januari, klockan 18.00, dit alla är välkomna. Gudstjänsten kommer att innehålla sång, förbön och även berättelser om konvertiter. Därefter hålls en ljusmanifestation i centrala Stockholm.

Många av landets kyrkoledare kommer att närvara, däribland:
Clive Adams, kommendör, Frälsningsarmén.
Daniel Alm, föreståndare, Pingst – Fria församlingar i samverkan.
Anders Arborelius, biskop, Stockholms katolska stift.
Dioscoros Benjamin Atas, ärkebiskop, Syrisk-ortodoxa kyrkan.
Torbjörn Freij, pastor, Vineyard Norden.
Antje Jackelén, ärkebiskop, Svenska kyrkan.
Kjell Larsson, missionsföreståndare, Svenska Alliansmissionen.
Linalie Newman, missionsdirektor, Evangeliska frikyrkan.
Kerstin Oderhem, missionsföreståndare, EFS.
Lasse Svensson, kyrkoledare, Equmeniakyrkan.
Karin Wiborn, generalsekreterare, Sveriges kristna råd.

Landets kyrkoledare skrev den 16 december på debattplats i Dagens nyheter om Migrationsverkets hantering av konvertiter i asylprocessen. Kyrkoledarna menar att myndighetens bedömning av konvertiter har systematiska brister. De 14 undertecknarna krävde att Migrationsverket tar hänsyn till aktuell forskning, att fokus i handläggningen riktas mot hotbild och skyddsbehov och att bedömningen bör handla mindre om konvertitens tankar och mer om konvertitens handlingar.
Länk till debattartikeln i DN: https://www.dn.se/debatt/migrationsverket-maste-respektera-konvertitens-tro/