Caritas Sverige har startat en insamling till offren för terrorn i Sri Lanka

På påskdagen slog terrorister till mot en rad kyrkor och hotell i Sri Lanka. Hittills har drygt 350 dödsoffer rapporterats.

En tydlig måltavla i bombdåden var Sri Lankas kristna minoritet. Värst drabbades staden Negombo strax norr om huvudstaden Colombo. Större delen av stadens befolkning är kristen och de flesta katoliker. Under påskdagens mässa i kyrkan Saint Sebastian utlöste en ensam gärningsman en bomb som dödade 100 människor.

Nu startar Caritas Sverige en insamling till stöd för Caritas Sri Lanka-Sedec arbete för att hjälpa de överlevande, offrens familjer samt de drabbade församlingarna att bygga upp sina kyrkor igen.

Den som vill bidra kan sända en gåva till bidragskontot Bg 900-4789 och märka talongen med ”Sri Lanka”. Man kan också swisha gåvan till 900 4789 eller donera direkt via Caritas Sveriges hemsida.

Varmt tack!

Begravningen av offren i Saint Sebastians kyrka i Negombo. Bild: Caritas Sri Lanka