p. Teodor Famula OMI har avlidit

Pater Teodor Famuła OMI har avlidit den 18 november 2019 i en ålder av 84 år.  Han var verksam som präst i Sverige och Norge i nästan 50 år.

Teodor Famuła föddes den 1 oktober 1935 i Kościeliska i Polen, inträdde hos oblatmissionärerna 1952 och prästvigdes den 19 mars 1961. Efter prästvigningen fullgjorde han sitt pastorala år i Lubliniec. Sedan tjänade han som kaplan i Katowice (1962–1963) och Poznań (1963–1967). I juli 1967 kom han till Sverige, där han var verksam som superior och församlingspräst i kyrkorna i Skåne – Hässleholm, Ystad och Malmö. Efter inbjudan av biskop John Willem Gran kom han till Norge som den förste oblatmissionären för den polska provinsen och arbetade under perioden 1980–1988 som församlingspräst i Halden och Fredrikstad.
År 1988 flyttade han till Sverige och den 1 oktober samma år blev den förste kyrkoherden i S:t Nikolai församling i Ystad. Återvände till Norge i september 1994 och var kyrkoherde i Sankta Birgitta församling i Fredrikstad och  hjälpte ibland också till i de andra Østfoldkyrkorna.
P. Teodor Famuła lämnade Fredrikstad i april 2005 och flyttade till kommuniteten i Malmö.

Från den 1 januari 2014 gick han i pension och flyttade till oblatermissionärernas äldreboende i Lubliniec (Polen). Han dog på ett sjukhus i Lubliniec den 18 november 2019.

Begravningen ägde rum torsdagen den 21 november i Lubliniec.

Vi ber för honom i tacksamhet för allt vad han betytt för många i vårt stift under sitt mångåriga, trogna arbete. Må han vila i frid och få glädja sig i Guds eviga rike.