Vigning av Rysslands och Ukrainas folk åt jungfru Marias obefläckade hjärta

Som avslutning på den allmänna audiensen på Peterplatsen i onsdags sade påven:

”På lördag firas Herrens bebådelse och våra tankar går till den 25 mars förra året. I samförstånd med alla världens biskopar, vigde man då kyrkan och mänskligheten, framför allt Ryssland och Ukraina, till Marias obefläckade hjärta.

Vi låter oss inte tröttna på att anförtro freden åt fredens Drottning. Jag önskar därför att inbjuda alla troende och gemenskaper, speciellt bönegrupper, att förnya vigningen åt Maria, eftersom hon är Moder kan hon skydda och bevara oss i enhet och fred. Vi får inte glömma det plågade Ukraina som lider så mycket”.

Som avslutning på gemensam rosenkransbön eller annan andakt lördag den 25 mars kan man be om vigning av Rysslands och Ukrainas folk åt den saliga jungfru Marias obefläckade hjärta (enligt kyrkans riktlinjer bör vigningar till jungfru Maria ”äga rum utanför firandet av det eukaristiska offret”).

Bönen finns här.