Sveriges kristna råd skriver öppet brev till migrationsministern angående dagersättning för flyktingar

Presidiet för Sveriges kristna råd (SKR) skriver idag ett öppet brev till migrationsminister Maria Malmer Stenergard där man uppmanar regeringen att omedelbart höja dagersättningen för några av de allra mest utsatta i vårt samhälle. Ersättningen om 71 kronor per dag har inte höjts sedan 1994. Den låga ersättningen har särskilt aktualiserats med anledning av att ukrainska flyktingar – och flyktingar från andra delar av världen – riskerar att utsättas för utnyttjande och människohandel.

Hela brevet finns att läsa på Sveriges kristna råds hemsida.

Presidiet för Sveriges kristna råd: Anders Arborelius, kardinal och biskop i Stockholms katolska stift, Martin Modéus, ärkebiskop, Svenska kyrkan, Sofia Camnerin, generalsekreterare, Sveriges kristna råd, Benjamin Dioscoros Atas, ärkebiskop, Syrisk-ortodoxa kyrkan och Daniel Alm, föreståndare, Pingst – fria församlingar i samverkan. Foto: SKR.