Påven uppmanar till bön och fasta för fred i Israel och Palestina fredagen den 27 oktober

Påve Franciskus sade bl a följande vid den allmänna audiensen på Petersplatsen onsdagen den 18 oktober:

"Även idag, kära bröder och systrar, går våra tankar till Palestina och Israel. Antalet offer ökar och situationen i Gaza är desperat. Snälla, låt allt göras för att undvika en humanitär katastrof.

Den möjliga utvidgningen av konflikten är oroande när redan så många krig pågår i världen. Må vapen tystna! Låt oss lyssna till befolkningens, folkets, barnens rop om fred! Bröder och systrar, krig löser inga problem: det sår bara död och förstörelse, underblåser hat och sprider hämnd. Krig förstör framtiden. Jag uppmanar de troende att bara ställa sig på en sida i denna konflikt: fredens. Men inte med ord utan med bön, med total hängivenhet.

Med detta i åtanke har jag beslutat att tillkännage en dag av fasta, bön och botgöring, fredagen den 27 oktober, till vilken jag inbjuder systrar och bröder i de olika kristna samfunden, de som tillhör andra religioner och alla som önskar fred i världen, att delta på det sätt som de finner lämpligt. Kl. 18.00 i Peterskyrkan, kommer vi att tillbringa en timme i bön, i en anda av botgöring, för att bönfalla om fred i vår tid, fred i denna värld. Jag ber särskilt alla kyrkor att delta genom att arrangera liknande gudstjänster som involverar Guds folk."

Vår medarbetare Charles Câmara har beskrivit de kristnas situation i Gaza i ett dokument som finns för nerladdning här.