Kväll om Katolsk studiebibel i domkyrkan

Måndagen den 27 februari hölls en presentation av "Katolsk studiebibel - Bibel 2000 med katolska kommentarer" i domkyrkosalen i S:t Eriks katolska domkyrka. Projektgruppen bakom studiebibeln berättade om det omfattande arbetet med att skriva, granska och samordna.

Medverkande från stiftet var kardinal Anders Arborelius, Tord Fornberg (docent och huvudredaktör), Emanuel Sennerstrand (bibellärare och författare till kommentarerna) Gösta Hallonsten (professor och granskare) samt Anna Minara Ciardi (teol. dr och förlagschef på Veritas).

Anders Göranzon, generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet, deltog också och presenterade Bibelsällskapet vars uppdrag är att göra Bibeln känd, spridd och använd i Sverige.

Evangelisation

Kardinal Arborelius berättade om bakgrunden till studiebibeln och att den ligger i linje med kyrkans evangelisation där vi först måste evangelisera oss själva genom att gå in i skrifterna. Då kan vi bättre förmedla det glada budskapet.

Församlingsbesök av Emanuel Sennerstrand

För att hjälpa oss att fördjupa oss i Bibeln kommer Emanuel Sennerstrand, som har författat de katolska kommentarerna, att åka runt till stiftets församlingar och berätta om studiebibeln och hur den kan användas. I samarbete med Studieförbundet Bilda - som också har tagit fram studiehandledningar - kan församlingarna därefter starta upp studiecirklar.

Mer detaljerad information om detta kommer inom kort men de församlingar som är intresserade är varmt välkomna att redan nu kontakta Emanuel på e-postadressen emanuel.sennerstrand@elisabet.se och boka tid för besök.

Katolsk studiebibel kan beställas via Veritas Förlag.

Kardinal Arborelius, Emanuel Sennerstrand, Tord Fornberg och Gösta Hallonsten.

Anders Göranzon, generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet.