Socialministern besökte katolska kyrkan

I Sveriges regering är det socialminister Jakob Forssmed som ansvarar för trossamfundsfrågor. Med anledning av detta träffade han idag kardinal Arborelius och generalvikarie p Pascal René Lung OP för att höra om vilka aktuella utmaningar katolska kyrkan står inför.

Kardinal Arborelius och generalvikarien valde att hålla mötet på Mötesplats Caritas där generalsekreteraren för Caritas Sverige; George Joseph, berättade om verksamheten och Mötesplatsens besökare bjöd på sång och dans.

Som avslutning på mötet gjorde socialministern ett kort besök i S:t Eriks katolska domkyrka.

George Joseph, Jakob Forssmed, kardinal Arborelius, generalvikarie p Pascal René Lung samt Caroline Agrell, politisk sakkunnig på socialdepartementet.

Mötesplats Caritas har omkring 150 besökare per dag, de flesta från Ukraina och Latinamerika. Här syns några av dem med socialministern, kardinal Arborelius och generalvikarien.

Kardinal Arborelius och socialministern i S:t Eriks katolska domkyrka.