Kardinal Arborelius i ekumenisk dialog om lilla Thérèse

I år är det 150 år sedan den heliga Thérèse av Lisieux föddes och 100 år sedan hon saligförklarades. För att uppmärksamma detta ordnar Center for Carmelite Studies i Washington en rad föreläsningar och seminarier på Catholic University of America.

Söndagen den 27 augusti är kardinal Arborelius och biskop Karin Johannesson (Uppsala stift Svenska kyrkan) inbjudna att delta i firandet av lilla Thérèse genom att hålla en ekumenisk dialog om hennes betydelse för kristna idag.

Biskop Karin Johannesson publicerade nyligen en bok i samma ämne som nu även kommer på engelska: Thérèse and Martin: Carmel and the Reformation in a New Light. Boken behandlar hur den karmelitiska spiritualiteten kan berika den lutherska kyrkan.

Den ekumeniska dialogen äger rum på John Paul II National Shrine kl. 15:00 (amerikansk tid, kl. 21:00 svensk tid). Dialogen kommer att sändas online och kan ses via denna länk på youtube.