Ledig tjänst: vi söker en ekumenikhandläggare - OBS: tjänsten är tillsatt

Stockholms katolska stift söker en ekumenikhandläggare.

Som ekumenikhandläggare ansvarar du för att stödja biskop, stiftsorgan och församlingar i relationerna till andra kristna samfund och bidrar till det globala arbetet för de kristnas synliga enhet.

Samordnandet kräver god överblick över kontaktnät och informationsflöden inom det ekumeniska området. Du förväntas representera katolska kyrkan vid ekumeniska konferenser, delta i ekumeniska rådslag och närvara i andra ekumeniska sammanhang. Arbetet består också av församlingsbesök, kontakt med kyrkoherdar och katolska representanter i lokala ekumeniska råd.

Tjänsten innebär ett nära samarbete med styrelsen och kansliet för Sveriges kristna råd, stiftets biskopsvikarie för evangelisation samt informationsavdelningen på katolska biskopsämbetet. I tjänsten ingår även viss administration för Katolska ekumeniska nämnden och för stiftets formella dialoger med andra kyrkor och samfund.

Vi söker dig som:

• Är praktiserande katolik och delar katolska kyrkans tro och lära. Du bör ha grundläggande förståelse för hur kyrkan fungerar och kunna förmedla detta till andra.
  • Har en relevant universitets- eller högskoleexamen och ett intresse för teologi.
  • Har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska samt gärna ytterligare något språk.
  • Har god social kompetens och intresse av att lära känna människor. Du bör också vara intresserad av andra kyrkor och samfund.
  • Har erfarenhet av att hantera hemsidor och sociala medier.

­­Frågor om tjänsten kan ställas till Magdalena Dahlborg eller p Fredrik Emanuelson.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i anslutning till kansliet för Sveriges kristna råd SKR i Alvik, Stockholm. Tillträde: snarast.

Välkommen med din ansökan senast den 5 mars till generalvikarie p. Pascal René Lung OP på e-post: generalvikarie@katolskakyrkan.se

DENNA TJÄNST ÄR TILLSATT.