Midnattsmässa i SVT på julafton 2018

På lördag den 24 december direktsänds, som vanligt, Midnattsmässan från Peterskyrkan i Rom kl. 21:30 på SVT2.

Kommentator är Kaj Engelhart som på ett förtjänstfullt sätt har kommenterat Midnattsmässan i TV sedan 1978 men som i år gör det för sista gången. Kaj blev avtackad med diplom av Sveriges Television tidigare i december och även Stockholms katolska stift tackar honom innerligt för hans insatser.

SVT i kommer även i fortsättningen att sända Midnattsmässan på julafton och Korsvandringen på långfredagen från Rom men det kommer inte att bli med en kommentator i Stockholm.

Utöver midnattsmässan blir det katolska inslag på TV både lördagen den 22 december då Helgmålsringningen sänds från Heliga Hjärtas kloster och på söndagen den 23 december då man i programmet "Gudstjänst" sänder en repris av en mässa i Kristus Konungens församling i Göteborg.