S:ta Birgittas folkhögskola söker studie- och yrkesvägledare på 50 %

S:ta Birgittas folkhögskola är en av tre katolska folkhögskolor i Sverige. Skolan har sitt säte i S:ta Eugenia Katolska församlings lokaler, Stockholm och i St Ansgars katolska församlings lokaler, Södertälje.

Fokus i verksamheten är Allmän kurs (ger den grundläggande gymnasiebehörigheten) men bedriver även kurser i samverkan med katolska församlingar och Arbetsförmedlingen i Södertälje.

Inom Allmän kurs har skolan studerande från hela världen och tillhörande de flesta religioner. Utifrån den katolska sociallärans syn på människan och samhället samt regeringens syften med folkbildningen arbetar skolan för att ge människor en andra chans i livet, att människor ska växa som människor och för att bidra till samhällsbygget.

Nu utlyser skolan en 50% SYV-tjänst vars fokus ligger på studie- och yrkesvägledning för de studerande på Allmän kurs, den Studiemotiverande folkhögskolekursen samt den Grundläggande behandlingsassistentutbildningen.

Du kommer att arbeta med vägledningssamtal på individ- och gruppnivå. Fokus där ligger på vägledning och studiemotiverande samtal. Du kommer även att arbeta administrativt med de studerandes individuella studieplaner. Arbetet sker i samarbete med skolans kurator och mentorer.

Du kommer att jobba i en mångkulturell miljö med vuxna studerande där man respekterar andra trosuppfattningar och utifrån folkbildningens pedagogiska särart. Du kommer att arbeta i såväl Stockholm som Södertälje.

Vi söker dig som har en utbildning som SYV. Erfarenhet från arbete i mångkulturella miljöer och med vuxna samt kunskaper i arabiska är meriterande. Du skall vara ”självgående”, men även kunna planera och jobba tillsammans med andra.

Sista ansökningsdag 15 juni.

Tillträde 6 augusti 2018 eller efter överenskommelse.

Fackliga representanter:

Peter Widén, peter.widén@stabrgitta.se

Elisabet Schuck, Elisabet.schuck@stabirgitta.se

Är du intresserad av tjänsten kontakta Bengt Almstedt, rektor:

Bengt.almstedt@stabirgitta.se