Kardinal Arborelius talade om hoppet på Meeting di Rimini

I veckan talade kardinal Arborelius på ”Meeting di Romini”. Den italienska katolska lekmannarörelsen "Communione e Liberazione" anordnar sedan 1980 ett en veckas långt sommarmöte i Rimini för att främja dialog mellan folk och kulturer. Varje år har politiker, religiösa ledare, filosofer, artister m fl varit inbjudna att tala. I år talade, för första gången, kardinal Arborelius.

Hans tal fokuserade på det kristna hoppet:

"I den mörka kollektiva natten som kan tränga in i det kristna hjärtat behöver vi hopp för att fortsätta pilgrimsfärden i denna värld. Hoppet hjälper oss att se vår vandring i evighetens perspektiv", sa kardinal Arborelius.

Kardinalen kopplade också hoppet till arbetet med övergreppsfallen i kyrkan: "När vi hör om sexuella övergrepp i kyrkan idag, får vi inte förlora hoppet om att Herren hjälper oss på reningens väg."

På Vatican News finns kardinalens hela tal.