Lunds domkyrka öppnar för katolska mässor – för första gången på nära 500 år

Katolska mässor har inte firats regelbundet i Lunds domkyrka sedan reformationen i början på 1500-talet. Men i höst öppnar domkyrkan upp för katolsk söndagsmässa när S:t Thomas katolska kyrka renoveras och byggs om.

Efter påvens historiska besök i Lunds domkyrka 2016 har flera konkreta och viktiga steg tagits mot mer ekumeniskt samarbete mellan katoliker och lutheraner i Lund. Gemensamma aftonböner, vesper - varannan gång i domkyrkan och varannan gång i S:t Thomas katolska kyrka - är ett exempel.

Relationerna har utvecklats och stärkts och som om ett led i samarbetet och en frukt av det goda samförståndet kommer alltså S:t Thomas församling att under ombyggnationen av sin kyrka fira sina söndagsmässor i Lunds domkyrka med början söndagen den 21 oktober.

Mer än en praktisk lösning

Det katolska mässfirandet i domkyrkan är något mer och annat än en praktisk lösning. Församlingarna tolkar gemensamt samarbetet som ett sätt att gestalta andan i Från konflikt till gemenskap”, det ekumeniska dokument som speglar 50 års samtal mellan katoliker och lutheraner och som också gav namn till mötet i Lund 2016. Dokumentet undertecknades av påve Franciskus och biskop Munib Younan från Lutherska Världsförbundet.

- Mötet har berört väldigt många människor och det är glädjande att konstatera att det inte blev en engångshändelse utan att vi konkret fortsätter och stärker våra relationer, säger domkyrkokaplan Lena Sjöstrand.

Fokuserar på det gemensamma

De katolska och lutherska kyrkorna skiljer sig åt bland annat i synen på nattvarden och därför kommer inte mässor att firas gemensamt i domkyrkan.

Istället för att fokusera på det som skiljer de bägge kristna trosinriktningarna åt har man valt att samarbeta inom det som förenar, nämligen Guds ord, dopet, bönen och den diakonala omsorgen.

Pressträff

Representanter för media är välkomna till pressträff i Lunds domkyrka, fredagen den 6 april kl 10.00 tillsammans med:

• Lena Sjöstrand, domkyrkokaplan i Lunds domkyrka.
  • P Johan Lindén OP; kyrkoherde i S:t Thomas katolska församling.
  • F Anders Piltz, präst i S:t Thomas katolska församling.

De kommer då att berätta om det ekumeniska samarbetet. Efteråt är de tillgängliga för intervju och fotografering.