Påve Franciskus och lutherska ledare i stort event på Malmö arena

Den 31 oktober kommer påve Franciskus till Sverige när Vatikanen och Lutherska världsförbundet tillsammans uppmärksammar reformationens 500-årsdag i Lunds domkyrka. Nu är det klart att dagen fortsätter med ett stort event på Malmö arena som särskilt riktar sig till unga.

Höstens möte i Lund mellan Vatikanen och Lutherska världsförbundet är frukten av en flera decennier lång dialogprocess. En milstolpe i den processen är dokumentet Från konflikt till gemenskap från 2013. I dokumentet betonas bland annat kyrkornas gemensamma ansvar att arbeta för rättvisa och fred. Den andan präglar också eventet på Malmö arena. Artister, körer, filmer, berättelser och vittnesbörd ska förmedla budskapet om hopp, gemenskap och ansvar för världen.

Eventet i Malmö Arena pågår i tre timmar och kulminerar då påve Franciskus framträder tillsammans med ordföranden för Lutherska världsförbundet, biskop Munib Younan och generalsekreteraren Martin Junge. Även ärkebiskop Antje Jackelén och Sveriges katolske biskop Anders Arborelius medverkar.

Läs mer om påvens besök här.