Jubelårsaudiens hos påven för människor i nöd och utsatthet

Under dagarna 11 till 13 november - alldeles i slutet av Barmhärtighetens jubelår - samlades ca 6000 människor som lever i fattigdom och utsatthet över hela Europa i Rom för en jubelårsaudiens med påve Franciskus. Pilgrimsfärden arrangerades av föreningen Fratello.

Helgen började med påveaudiensen på fredagen och avslutades med påve Franciskus mässa för socialt utsatta i Peterskyrkan på söndagen. Under mässan sa påven till dem - i världens ögon de minsta - att deras ”närvaro hjälper till att påminna om Guds perspektiv, att se vad han ser”.

En svensk grupp från "Råd och Stödcenter Källan" i Nacka deltog under ledning av verksamhetschef Pernilla Landin samt Gladys Cordova och Tina Sundström Engelhart. Gruppen bestod av 15 personer som fick delta i denna europeiska festival av glädje och barmhärtighet i Rom.

Källan är ett råd- och stödcenter som finns både i Fisksätra och Flemingsberg och drivs i ett samarbete mellan Stockholms stadsmission, Svenska kyrkan i Nacka och Flemingsberg, Stockholms katolska stift samt muslimernas förening i Nacka. I Källan får människor som lever i social utsatthet och isolering samt nyanlända hjälp i form av individuell rådgivning. Verksamheten omfattar även gruppaktiviteter som studiebesök, utflykter och undervisning i svenska.