Kyrkornas globala vecka 13-20 november

På söndag börjar Kyrkornas globala vecka. Temat i år är ”Jord att leva på – mänskliga rättigheter i klimatförändringarnas spår”.

Klimatförändringarna drabbar framförallt människor som redan lever i utsatthet. Om vi ska hinna bromsa klimatförändringarna är det bråttom. Men det finns hopp. Därför vill kyrkor och trosbaserade organisationer i Sverige uppmana församlingar och lokalföreningar att delta aktivt i omställningsarbetet.

Under veckan arrangeras hundratals aktiviteter, allt ifrån temagudstjänster till föreläsningar och internationella fester.

Här finns en karta där man kan se lokala aktiviteter och goda klimatinitiativ från hela landet.

Fotograf: Lars Klingspor

#Klimathopp

Genom kampanjen #klimathopp kan alla vara med! Låt någon ta en bild eller filma dig när du hoppar och posta den på sociala media med #Klimathopp och en bildtext där du förklarar vad som ger dig hopp om klimatet och framtiden. Globala veckans arrangörer kommer att dela alla foton på sociala medier.

Läs mer om Kyrkornas globala veckan här.