Kyrkorna i gemensam bön inför pingst

När människor ber samma bön skapas en god atmosfär. Kyrkorna i Varberg och Sveriges kristna råd inbjuder alla att be samma bön inför pingsten. Detta är ett initiativ som inleddes 2013 och som sedan fortsatt. Bönen finns översatt till tolv olika språk. Ta del av bönen och dela den med andra!

Initiativtagare till Pingstbönen är fader Björn Göransson, katolsk präst i Varberg:

Bönen kan bes när som helst, men det är särskilt givande att be den från och med Kristi himmelfärdsdag till och med Pingstdagen. Detta är den tid då kristna på ett särskilt sätt är medvetna om Jesu universella närvaro och hans löfte om att den heliga Anden ska ges som en gåva från Gud.

Bönen

Kom helige Ande, godhetens och sanningens Ande, och fyll våra hjärtan med Din kärleks eld.

Ge oss ljus, ledning och inspiration så att vi ser,
förstår och handlar rätt.

Ge oss nåden att leva efter Kristi vilja och följa Honom som är vägen,
sanningen och livet.

Ge oss ett hopp förankrat i Gud,
vårt ursprung och mål.

På Sveriges kristna råds hemsida kan man läsa mer om initiativet och även ladda ner pdf-filer med bönekort på svenska, engelska, tyska, spanska, franska, italienska, arabiska, slovakiska, kroatiska, kirundi, polska och filippinska.