Ekumeniskt ungdomsmöte och gemensam vesper i Uppsala den 28 oktober

Den sista oktober i år är det 500 år sedan reformationen inleddes. Lördagen den 28 oktober uppmärksammas detta i Uppsala med en hel dag vigd åt relationen mellan katolska kyrkan och Svenska kyrkan.

På den katolska högskolan Newmaninstitutet hålls då ett ekumeniskt ungdomsmöte mellan Svenska kyrkans Unga och Sveriges Unga Katoliker. Temat för mötet är dokumentet "Från konflikt till gemenskap" med fokus på de fem imperativen som de båda samfunden skrev under i Lunds domkyrka för ett år sedan. Ungdomsmötets syfte är att inspirera till lokala arrangemang av liknande slag.

Ungdomsmötet avslutas med en kort sändning i S:t Lars katolska församling och därefter en ljusprocession till Uppsala domkyrka.

I Uppsala domkyrka hålls sedan en gemensam högtidlig vesper kl. 18:30 där kardinal Anders Arborelius och Antje Jackelén, ärkebiskop i Svenska kyrkan, medverkar. För sången under vespern står två körer: Uppsala katedralsångare och S:t Eugenia vokalensemble. Vespern kommer att spelas in av SVT och sändas den 5 november.

De samtalsgrupper som i två år har talat om dokumentet ”Från konflikt till gemenskap” kommer under dagen även att presentera sina samtalsprocesser och ge förslag på ämnen för framtida formell dialog. Samtalsresultaten kommer att publiceras och offentliggöras vid ett senare tillfälle.

Foto: Mikael Stjernberg