22 juni - S:t Paulinus av Nola, biskop

.Född i nuv. Bordeaux i Frankrike 355. Bildade familj, blev far till en son och gjorde karriär som ämbetsman. Av längtan efter ett mer krävande liv mottog han dopet och avsade sig allt ägande, började leva ett monastiskt liv och begav sig till Nola i Campanien. Där blev han biskop, främjade kulten av den helige Felix, hjälpte pilgrimerna och bidrog verksamt till att underlätta livet för människorna under dessa svåra tider. Han författade också hymner på utsökt latin. Död 431.

Läsningar

Den innevarande veckodagens eller (förslag): 2 Kor 8:9-15; Ps 40:2, 4ab, 7-10; Luk 12:32-34

22 juni - S:t John Fisher, biskop, och S:t Thomas More, martyrer

John Fisher föddes 1469, studerade i Cambridge och prästvigdes. Han utnämndes till biskop av Rochester och levde där ett asketiskt liv som föredömlig herde, som ofta visiterade sina församlingar. Han författade flera skrifter mot den
tidens villfarelser.

Thomas More föddes 1477 och studerade i Oxford. Han var gift och far till en son och tre döttrar. More tjänstgjorde som kansler vid kungens hov. Han är författare till böcker om det bästa styrelseskicket och till försvar för den katolska tron.

Fisher och More motsatte sig båda Henrik VIII:s skilsmässoplaner och avrättades därför på kungens order 1535, Fisher 22 juni, More 5 juli. När biskop John Fisher satt i fängelse utnämndes han av påven Paulus III till kardinal av
den heliga romerska kyrkan.

Läsningar

Den innevarande veckodagens eller (förslag): 1 Pet 4:12-19; Ps 126; Matt 10:34-39