"Dopet in i Kristus" - seminarium med Equmeniakyrkan 20 maj

Stockholms katolska stift och Equmeniakyrkan bjuder in till ett seminarium i Uppsala om "Dopet in i Kristus".

Kyrkornas dialoggrupp har samtalat om dopet och även tidigare genomfört en seminariedag med respons från andra kyrkor. Nu är en rapport färdigställd och vill inspirera till fortsatt ekumeniskt samtal om kyrkorna och dopet.

Program

• Kl. 14:00  Inledningsgudstjänst med kardinal Anders Arborelius och kyrkoledare Lasse Svensson.
  • Kl. 15:00  Presentation av rapporten: Inledning av biskop Anders Arborelius och kyrkoledare Lasse Svensson, redaktionssekreterare Magdalena Dahlborg och kyrkosekreterare Arne Fritzon.
  • Kl. 16:00  Fika
  • Kl. 16:30  Respons från fyra kyrkofamiljer: fader Milutin Janjic (serbisk ortodoxa kyrkan), diakon Amanda Carlshamre (Svenska kyrkan), generalsekreterare Marcus Lindh (Equmeniakyrkan) samt br Benjamin Ekman OP (katolska kyrkan).

Plats

S:t Lars katolska kyrka i Uppsala på Slottsgränd 7.