Vill du döpa ditt barn eller vill du kanske själv bli döpt i katolska kyrkan?

Vi har tagit fram en folder med information om hur katolska kyrkan ser på dopet som du kan ladda ner här eller genom att klicka på bilden till höger.  Du får veta hur man praktiskt går till väga om du är intresserad av att genom dop bli kristen eller om du önskar att döpa ditt barn.

Dopet som sakrament

Dopet är det första sakramentet som grundlägger det kristna livet. Oftast meddelas sakramentet till små barn, men endast om det finns vuxna som vill leda barnet in i dess kristna liv. Dopet förrättas genom att tre gånger gjuta vatten över huvudet med orden "N, jag döper dig i Faderns, Sonens och den helige Andes namn."

Som förklarande symboler smörjs pannan med krisma (blandning av olja och balsam) så som man tidigare smorde kungar och andra betydande personer. En vit dopklänning hänvisar till det rena, nya livet. Dopljuset tänds vid det stora ljuset som man har välsignat i påsknatten som ett tecken på den uppståndne Kristus.

Dopet är det första sakramentet, eftersom det är tecknet på att en människa tar emot Kristus och blir medlem i kyrkan. Ordet dop är besläktat med "doppa". När den som ska döpas stiger ned i dopgraven eller sänks ned i dopfunten är detta ett tecken på att man i dopet får del av Kristi död och uppståndelse.

Numera hälls vattnet oftast bara över huvudet på den som döps, men innebörden är densamma. Dopet betecknar också rening - från all synd - liksom det är ett tecken på nytt liv. När ett barn döps lovar föräldrar och faddrar att ta ansvar för att barnet får växa upp i kyrkans tro.

Ordning för dop i katolska kyrkan

Ordningen för barndop i katolska kyrkan.

Ordningen för vuxendop i katolska kyrkan.