Tidegärden - Timmarnas liturgi

Tidegärden är uppbyggd kring morgon- och aftonbön samt material till bönestunder under dagens lopp och före sänggåendet. Morgonbön kallas för laudes, kvällsbön för vesper och bönen vid dagens slut kallas completorium.

Tidebönerna läses eller sjungs av hundratals miljoner kristna världen över, inte bara av präster, munkar och nunnor utan också av lekmän. Dygnet runt, året runt... Den regelbundna bönen ger möjlighet till andlig fördjupning och känsla av sammanhang. Kardinal Anders Arborelius beskriver tidebönen så här:

- Många kristna har i tidebönen upptäckt en outtömlig skatt. Överallt i världen, i klosterkyrkor och bönevrår, vid köksbord och på tunnelbanor, i pauser mellan febrila aktiviteter eller i den långa ensamheten i en sjuksäng, pågår denna bön utan avbrott. Den omsluter i korsform tiden och världen med Psaltarens uråldriga och urmänskliga rop av glädje, oro, förtvivlan, protest, ångest, jubel, tillförsikt, tro, hopp och kärlek. Om man tillägnar sig vanan att be tidebönen får man en välbehövlig struktur i sitt andliga liv, ja i sitt liv överhuvudtaget.