Karitativ verksamhet

Behövande
Vår församling delar ut kläder och matkassar till behövande samt ordnar middagar och har alltid sopplunch på torsdagar.

Enkel lunch
Caritas lokala grupp ordnar sopplunch en gång i månaden i stället för kyrkkaffe. Det är trevligt för alla och överskottet går till Caritas.

Svalare i kyrkan
När det händer en katastrof som vi vill stödja sänker vi temperaturen i kyrklokalen och har kappan på. Besparingssumman blir en gåva till insamlingen.

Julkort

Man kan låta barnen i undervisningsgrupperna måla julkort. Dessa kan säljas till förmån för församlingens eller någon annan organisations biståndsprojekt.

Julpaket till barn i andra länder

Under hösten kan kateketerna uppmana föräldrar (och församlingen) att skänka leksaker, kläder, godis m m. Man bestämmer, gärna i samråd med en hjälporganisation som är van vid transporter, till vilket land sakerna ska skickas som julklappar. I början av advent ägnas en av barnens undervisningsdagar till paketinslagning. Paketen sorteras efter ålder och flicka/pojke. Pengar till transportkostnaderna tas upp vid en extra kollekt.

Studiebesök för handikappade

Man kan i samråd med olika huvudmän bjuda in grupper med olika former av handikapp till studiebesök i kyrkan.

Starta volontärgrupp

Starta en grupp för karitativ verksamhet i din församling. Ungdomar kan starta en Caritas Ungdomsgrupp.

För mer information om hur man kan gå tillväga välkommen att kontakta George Joseph på Caritas Sverige. Telefon: 070-963 45 01 eller e-post: gjoseph@caritas.se