Barnverksamhet

Barnresa
Varje år ordnas en bussresa för barn i undervisningen. Resan går till en grannförsamling och stopp görs vid någon sevärd kyrka, en konstnärsateljé eller något annat. Vi firar mässa tillsammans, äter och umgås. Under resan läser vi Rosenkransen och sjunger.

Ministrantgrupp

I vår församling har vi en ministrantgrupp som har olika aktiviteter inom kyrkan, bl.a. kyrkkaffe på söndagar en gång i månaden. Gruppen har undervisning varje lördag som varar i 2 timmar. Första timmen är till för att ha roligt och den andra delen är till för den kristna undervisningen.

Innan sommaren brukar gruppen göra gemensamma utflykter och olika aktiviteter som t.ex. grillning, film, bakning m.m.  Det här är viktigt för att få gruppen att känna sig som en riktig grupp och för att sammanhålla ungdomarna så inte gruppen försvinner.

Gruppen har även en blogg där dem delar med sig av sina senaste händelser och man har även startat en församlingssida på Facebook där man kan följa församlingen och gruppen. På bloggen kan man även hitta bilder, böcker och faktaartiklar inom den katolska kyrkan.

Gratulationskort till församlingens äldre jubilarer

Barn- och/eller ungdomsgruppen kan svara för att de som fyller 70/75/80/85/90/90+ får ett gratulationskort. I början av året tar registeransvarig ut dessa uppgifter ur medlemsregistret. Barnen kan rita egna kort.

Världskarta som markerar vad församlingsmedlemmar kommer ifrån

Man kan skaffa en världskarta där man markerar med nålar de länder varifrån församlingens medlemmar kommer. Barnen får en uppfattning om den världsvida katolska kyrkan. Man kan också komplettera med flaggor för de olika länderna och ha dem samlade.