Äldre i församlingen

Gratulationer på födelsedagar

Flera församlingar uppvaktar dem som fyller jämna år. Det kan vara med en ros vid kyrkkaffet, ett hembesök, ett gratulationskort eller kalas med tårta.

Julbord
Vi ordnar julbord varje år för alla äldre i församlingen.

Seniorer
Pastoralrådet ordnar seniorlunch vår och höst, vilket är mycket uppskattat.

Samling för pensionärer/daglediga

Man kan ordna med en samling för pensionärer/daglediga, till att börja med en eftermiddag i månaden. Det räcker att man fikar och pratar, ibland gör man en utflykt. I några församlingar har verksamheten lett till bildandet av en seniorgrupp som åtagit sig ansvar för olika uppgifter i församlingen, t ex värdskap vid studiebesök.

Hämtning till kyrkan

Man kan erbjuda bilskjuts till kyrkan för t ex människor på äldreboende. Det behöver inte enbart vara i samband med mässan, utan t ex en vardagseftermiddag då den som hämtas har möjlighet att ta emot kommunionen och sedan få en pratstund över en kopp kaffe.