Franciskaner TOR

Tertius Ordo Regularis Sancti Francisci de Paenitentia - Helige Franciskus Reguljära Tredje Orden för Botgörare

Heliga Franciskus Brödraskap

På Franciskusgården i Jonsered finns franciskanerbröder tillhörande T.O.R. som lever samlade i en kommunitet. T.O.R består av cirka 900 män över hela världen.

Bröderna lever en "öppen" form av klosterliv med betoning på mässfirande, tideböner och praktiskt arbete som tillåter dem att ägna sig åt barmhärtighetsgärningar. Brödernas huvudsakliga apostolat (verksamhet) är att ta emot gäster som bor på Franciskusgården för längre eller kortare tid. En del gäster och inneboende behöver viss vård och tillsyn, medan andra endast söker klostermiljö och kristen gemenskap. Det pastorala arbetet som bedrivs på Franciskusgården är ett komplement till det arbete som bedrivs av de katolska församlingarna i Göteborg. Man ägnar sig också åt ungdomsarbete.

I fraterniteten består dräkten av en mörkgrå, fotsida tunika, en kapuschong, som är spetsig framtill såväl som baktill, med en spetsig huva, och ett vitt rep med tre knutar som betecknar våra ordenslöften. Dräkten ska ständigt bäras av bröderna som deras vanliga, dagliga klädsel.

Festdag: 4 oktober

Jonsered