Jesu Små Systrar

Petites Soeurs de Jésus

Jesu små systrar grundades 1939 av lilla syster Magdeleine i Charles de Foucaulds anda. Idag finns orden på alla kontinenter spridd över 67 länder. Det finns omkring 1250 Jesu små systrar.

Jesu små systrar lever sitt klosterliv i vanliga bostäder bland de mest utsatta i samhället. I deras bostad finns alltid ett bönerum med tabernakel där de har tyst eukaristisk tillbedjan. Systrarna läser kyrkans dagliga bön och deltar i församlingsliv och gudstjänster. Oftast lever de i små grupper om tre eller fyra systrar, helst av olika nationaliteter eller bakgrund.

Systrarnas ideal är enhet sinsemellan och bland alla människor, över alla gränser. De lägger vikt på relationer genom ömsesidig respekt och vänskap.

I Sverige finns ett kommunitet med tre systrar.

Festdag: 1 december

Spånga