Birgittasystrar (den medeltida grenen, Vadstena) O.Ss.S.

Vår Allraheligaste Frälsares orden, O.Ss.S.

Orden grundades i Vadstena på 1300-talet av den heliga Birgitta, Europas skyddshelgon. I S:ta Birgittas abbedi Pax Mariae, mitt i Vadstena, bor åtta katolska nunnor (monialer) från fem olika länder. Till klostret hör ett gästhem med 20 rum som systrarna driver.

Dagordningen hos Birgittasystrarna har den gamla klosterrytmen: bön -arbete -bön o s v. Att 'bön' står först, betyder att man prioriterar just den delen av livet. Det tar sig uttryck i de gemensamma tidegärderna (officiet) på bestämda tider under dagen. Birgittasystrarnas kloster kallas därför för ett kontemplativt kloster. Systrarna lever inom ett begränsat område, klausur, och utför inte arbeten utanför klostrets tomtgränser.

Kläderna som Birgittasystrarna bär är grå. På den heliga Birgittas tid (1300-talet) gick fattiga människor i grå hemvävda yllekläder och den heliga Birgitta föreskrev att systrarna skulle ha likadana kläder som de andra fattiga. Kronan som Birgittasystrarna har på huvudet är en påminnelse om Kristi törnekrona med hans fem sårmärken: på händerna, fötterna och på sidan. På Birgittas tid bar de gifta kvinnorna dok, för att dölja sin hårprakt och endast visa den för den egna mannen. När man blev nunna, stoppade man håret under ett dok för att undvika fåfänglighet.

Systrarna firar mässa i S:ta Birgittas katolska kyrka, som är öppen dagligen för vesper kl. 16.25. Kyrkan är också öppen under alla tideböner och alla övriga gudstjänster som firas måndag-lördag kl. 17.15, söndagar kl. 10.00. Dessutom är vapenhuset tillgängligt kl. 09-16.30 och därifrån kan man se kyrkan.

Festdagar: den 23 juli och den 7 oktober.

Vadstena
S:ta Birgittas abbedi Pax Mariæ
Myntbacken 2, 592 30 Vadstena
Tel: 0143-103 82 (kloster, telefontid vanligtvis 8.30-9.30, 13.30-15.00)
E-post: kloster@birgittaskloster.se
Tel: 0143-109 43 (gästhem, telefontid vanligtvis 9.00-11.00, 13.30-15.00)
E-post: guesthouse@birgittaskloster.se

Hemsida

Bankgiro 127-8753

Abbedissa
Moder M. Karin O.Ss.S.

E-post: m.karin@osss.se

Priorinna
Syster M. Monika-Clara O.Ss.S.

Rådssyster

Syster M. Anna O.Ss.S.

Syster M. Regina O.Ss.S.

Syster M. Birgitta O.Ss.S.

Syster Maria O.Ss.S.

Syster Maria Katharina O.Ss.S.